Jak díky 7 malým krokům naplníte svou podnikatelskou vizi

Šárka Chapman si zapisuje do deníku své myšlenky k naplnění své podnikatelské vize.

Co dělám blbě? Mám to vůbec dělat? Jsem dost dobrá? Porovnáváme se s druhými a tím klesá naše energie, naše sebedůvěra i naše myšlenky, a pak je velmi těžké dostat je zase zpět nahoru. Chcete osobně i podnikatelsky růst, ale nejste v tuhle chvíli připravené na velké investice do sebe a svého podnikání? Kouzlo spočívá v malých, ale konzistentních krocích, které budou vaše podnikání posouvat dopředu i bez velkých počátečních investic. 

Katka a Sofie, podnikatelky s rozdílným mindsetem

Na fiktivním příběhu dvou fotografek na rodičovské dovolené vám ukážu, jaký rozdíl umí udělat práce s vizí a strategií.

Příběh fotografky Katky

Katka je fotografkou na volné noze. Protože má dvě malé děti, od podnikání nic velkého neočekává, nechává to plynout. Nemá žádnou vizi a strategii, a tak ani nechce dělat velké investice. Klienti chodí sice nahodile, ale pro Katku je to fajn příjem do rodiny. Jak jde čas, začíná ji ale práce frustrovat a vyčerpávat. A pátrá po tom, proč se to děje? Odkrývá vrstvu po vrstvě a dochází jí, že tím hlavním zdrojem nespokojenosti je fakt, že nabízí své služby pod cenou. Je také až příliš velkorysá. Zdarma nabízí fotky navíc, nedokáže usměrnit požadavky klientů, chybí jí dobře nastavené hranice. Nemá radost z nových klientů, protože vidí už jen to velké množství času a své vyčerpání. A protože nevydělává tolik, kolik by si představovala, nemůže si dovolit další rozvoj podnikání a delegování. Tato celková nespokojenost se promítá do vztahu s manželem a s dětmi a Katka se nakonec absencí strategie a konzistentních kroků dostala do bodu, kdy uvažuje, že se vrátí do práce, kde má to “své jisté”.

Příběh fotografky Sofie

Příběh Sofie je v základu velmi podobný. Dvě malé děti, fotografování jako dobře placené hobby, nechce dělat velké investice. Sofie ale silně vnímá potřebu růst kontinuálně. A dělá jednu věc, která je naprosto zdarma: ladí se na sebe a ptá se: “Jak se dnes cítím, co potřebuju, co chci?” A těmito otázkami zjišťuje, že chce zvednout ceny. I přesto, že bude mít nějaký čas třeba méně klientů. Protože ale bude v souladu s cenou, kterou za své služby nabízí, bude z ní cítit radost a energie, klienti se budou cítit před objektivem dobře a budou ji doporučovat. Sofie si zároveň vytváří strategii – určuje si, koho bude fotit a koho ne – specifikuje své služby a má vizi. Přenastavuje si osobní hranice. Vyšší příjem jí umožňuje delegovat. Sofie se cítí lépe jako žena a tím se zlepšuje i její vztah s partnerem. Je i klidnější mámou pro své děti. Vědomě pracuje se svou ženskou a mužskou energií, vnímá svou cykličnost. Nenechává se stáhnout aktuálními výsledky, ale zaměřuje se na ty dlouhodobé. Nevnímá jeden neúspěch jako konec všeho. Ví, že podnikání je cesta.

Tento příběh je sice smyšlený, podobný ale žije mnoho žen. To kouzlo je v tom, že nemusíte dělat velké kroky a rozhodnutí, která zaberou čas a vezmou vám energii, takže třeba nevytrváte. Důležité je jít postupně a dělat kroky velké tak, aby s vámi byly v souladu. Užívejte si proces učení, vnímejte i překážky a výzvy jako příležitost posouvat se. To je růstové myšlení.

7 kroků pro úspěšné podnikání

  1. MÁM STRATEGII A VIZI. Je důležité vědět, kam jdete a také, kam chcete dojít. A stanovit si postup, dělat třeba jen malé kroky k tomu, abyste jí postupně dosáhly. Vize není plán, je to výhled k tomu, co chcete v budoucnu mít.
  2. ZNÁM SVOU CENU. Umíte se ohodnotit. Víte, co umíte a jakou hodnotu má váš čas a vědomosti.
  3. MÁM NASTAVENÉ HRANICE. Například nepřijímáte zakázky, když cítíte, že už nemáte kapacitu, nejdete sama proti sobě.
  4. DELEGUJI. Umíte si říct o pomoc a dokážete vyhodnotit, kde někdo jiný udělá práci lépe a rychleji. Typicky je to paní na úklid, virtuální asistentka, copywriter. Ale také paní na hlídání, která vám umožní buď pracovat, nebo si naopak odpočinout a dosytit se.
  5. LADÍM SE NA SEBE. “Jak se cítím, co potřebuju, co chci?” Toto můžete dělat také prostřednictvím afirmací. 15 minut každý den udělá s vaším životem divy.
  6. VÍM, ŽE SE VÝSLEDKY DOSTAVUJÍ POSTUPNĚ. Krásně je to popsané v knize The Compound Effect. Výsledek naší snahy se nedostaví okamžitě. Ale ty každodenní kroky a krůčky naplní naši vizi postupně. Důvěřujte, že se vše děje pro vás.
  7. PRAKTIKUJI LASKAVOU DISCIPLÍNU. Ptám se sama sebe: “Co pro svou vizi můžu udělat každý den?” Laskavá disciplína není drill. Je to vědomí toho, že to děláte pro sebe. Necítíte odpor jako k něčemu svazujícímu, ale naopak to berete jako investici do sebe a svého podnikání.

Napište mi, jaké kroky jste už ve svém podnikání podnikly, nebo kde naopak cítíte, že potřebujete pomoct? A pokud je to nyní vaše téma ocenění sebe sama a svých produktů a služeb, zvu vás do své masterclass Jak si zdravě nacenit a v lehkosti prodávat své produkty a služby.

Těším se také na vás!

Šárka

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů