Znáte svůj příběh peněz?

Všichni máme jedinečný příběh peněz, stejně tak naše rodina. A tento příběh se předává z generace na generaci. Pokud si ho neuvědomujeme, tak ani nevíme, jestli nám ještě slouží a jak nás ovlivňuje. 

Děti se nejvíce učí pozorováním vnějšího světa

Jako máma to vnímám čím dál víc. Před časem jsem měla rozhovor o penězích s mou starší dcerou, protože si myslela, že kdo má kreditní kartu, dostane v bance peníze. Vysvětlila jsem jí, jak to funguje, odkud se peníze v bance berou, a že podstatou věci není kreditní karta, ale vydělávání peněz. Vidím to jako krásný příklad, protože zhruba do sedmi let věku se nám vytváří představa o penězích, hojnosti nebo práci. Ukládá se nám, co se o těchto věcech říká. Je vám to povědomé: na tohle nemáme peníze, nejsme tak bohatí, to si musíš zasloužit, peníze nerostou na stromě, nemůžeš mít všechno? Už v tomto věku do sebe všechno nasávají a utvářejí svůj obraz. Jak tvrdě se musí snažit, aby si něco zasloužily. Takhle to máme samozřejmě i my. I my jsme to všechno vstřebávali jako děti.

Na tohle téma jsem natočila video, které si můžete pustit také do sluchátek jako podcast. Další videa najdete na mém YouTube.

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Každá rodina píše svůj jedinečný příběh peněz

Příběh peněz projektujeme na to, co si kupujeme, kolik vyděláváme a můžeme vydělávat, na to, co si myslíme, že pro nás je a není možné. Záleží jen na tom, jak si to nastavíme a co přijmeme za své. Proto je důležité si tento příběh uvědomit a zjistit, kde všude nás ovlivňuje. Pokud víte, dalším krokem je zjistit, co vám slouží, co už ne a co můžete změnit. Když koučuji ženy podnikatelky, tak se příběh peněz často objeví v momentě, kdy ta žena naceňuje produkt nebo službu. Ukazuje se, jak o sobě přemýšlí: co by byl někdo ochoten zaplatit za moje služby? 

Doba se změnila, naši rodiče vyrůstali v komunismu, jejich rodiče za války nebo v poválečném období. Předávají tedy vzorce, které jsou v 21. století již nefunkční. My totiž dnes peníze vlastně ani nevidíme, necítíme. Dříve jsme si mohli potěžkat měšec dukátů, spočítat peníze v peněžence, teď máme karty a platíme virtuálně. Vše se změnilo a měli bychom se přenastavit i my, abychom mohli žít v hojnosti a mohli jsme předávat zdravé vzorce našim dětem. Tohle by měla být součást vzdělávání dětí. 

První krok je nejdůležitejší

Každý den můžeme jít této změně naproti malými krůčky. Uvědomit si, jak o penězích přemýšlíme a mluvíme. Co se v nás odehrává, když slyšíme peníze, hojnost, bohatství, milionář? A postupně to přenastavit tak, abychom se v tom cítili dobře.

A jaký je váš příběh peněz?

Šárka

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů