Znáte svůj příběh peněz?

Všichni máme jedinečný příběh peněz, stejně tak naše rodina. A tento příběh se předává z generace na generaci. Pokud si ho neuvědomujeme, tak ani nevíme, jestli nám ještě slouží a jak nás ovlivňuje. 

Děti se nejvíce učí pozorováním vnějšího světa

Jako máma to vnímám čím dál víc. Před časem jsem měla rozhovor o penězích s mou starší dcerou, protože si myslela, že kdo má kreditní kartu, dostane v bance peníze. Vysvětlila jsem jí, jak to funguje, odkud se peníze v bance berou, a že podstatou věci není kreditní karta, ale vydělávání peněz. Vidím to jako krásný příklad, protože zhruba do sedmi let věku se nám vytváří představa o penězích, hojnosti nebo práci. Ukládá se nám, co se o těchto věcech říká. Je vám to povědomé: na tohle nemáme peníze, nejsme tak bohatí, to si musíš zasloužit, peníze nerostou na stromě, nemůžeš mít všechno? Už v tomto věku do sebe všechno nasávají a utvářejí svůj obraz. Jak tvrdě se musí snažit, aby si něco zasloužily. Takhle to máme samozřejmě i my. I my jsme to všechno vstřebávali jako děti.

Každá rodina píše svůj jedinečný příběh peněz

Příběh peněz projektujeme na to, co si kupujeme, kolik vyděláváme a můžeme vydělávat, na to, co si myslíme, že pro nás je a není možné. Záleží jen na tom, jak si to nastavíme a co přijmeme za své. Proto je důležité si tento příběh uvědomit a zjistit, kde všude nás ovlivňuje. Pokud víte, dalším krokem je zjistit, co vám slouží, co už ne a co můžete změnit. Když koučuji ženy podnikatelky, tak se příběh peněz často objeví v momentě, kdy ta žena naceňuje produkt nebo službu. Ukazuje se, jak o sobě přemýšlí: co by byl někdo ochoten zaplatit za moje služby? 

Doba se změnila, naši rodiče vyrůstali v komunismu, jejich rodiče za války nebo v poválečném období. Předávají tedy vzorce, které jsou v 21. století již nefunkční. My totiž dnes peníze vlastně ani nevidíme, necítíme. Dříve jsme si mohli potěžkat měšec dukátů, spočítat peníze v peněžence, teď máme karty a platíme virtuálně. Vše se změnilo a měli bychom se přenastavit i my, abychom mohli žít v hojnosti a mohli jsme předávat zdravé vzorce našim dětem. Tohle by měla být součást vzdělávání dětí. 

První krok je nejdůležitejší

Každý den můžeme jít této změně naproti malými krůčky. Uvědomit si, jak o penězích přemýšlíme a mluvíme. Co se v nás odehrává, když slyšíme peníze, hojnost, bohatství, milionář? A postupně to přenastavit tak, abychom se v tom cítili dobře.

A jaký je váš příběh peněz?

Šárka

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů